My dearest Sonia


Idag satt jag ensam på en stol och filosoferade. Med min gode och ovanligt kloke vän Filip U som lärare har jag på senare tid blivit väldigt duktig på att filosofera. Jag kan stolt, och utan rädsla för att kallas egocentrisk, säga att jag besitter fenomenala kunskaper inom ämnet. Den som känner sig sugen på att lära sig, kom till mig. Gå inte till Gandalf eller Dumbeldore. I have your answer. I am your answer.

Hur som helst. Vad jag skulle säga var i alla fall det att jag har en follow up på brattnews-fronten till Miss Sonia, Sveriges kronprinsessa to be. En liten fågel viskade nämligen i mitt öra att hon har haft ihop det med Danil Westling. Stämmer det?

Hur som helst. Jag gjorde lite research, just for you, just for you (Visst är det en låt? Jag tror att det är Lionel Richie..) Och jag fick efter mycket om och men tag i ett telefonnummer till August Bremer. 20 år, bosatt i Djursholm och oväntat taggad på att berätta sin livshistoria för mig. Så här är den, just for you, just for you, Sonia! Enjoy!


image130
(han lät sig även fotograferas, vilken gentleman)



(intro...)

De generella och mest utmärkande skillnaderna mellan fattiga och rika förorter i Sverige är  framförallt inkomst, boende, familjesituation, intressen, politiska såväl som privata åsikter, yrken och bakgrund.

  Frågar man folk ute på stan, både i Stockholm och i andra delar av landet, om vad de vet om Djursholm, är dem flesta inte sena med att nämna de enorma lyxvillorna, de exklusiva bilarna, de anrika släkterna, den fina omgivningen och såklart, överflödet av pengar. Detta är i mångt och mycket en bild som målats upp av media och inpräntats i människornas huvuden, men visst stämmer det dem säger, i alla fall enligt mina källor.

  Jag valde att intervjua August Bremer, en 20 årig kille som sedan födseln levt och vuxit upp i Djursholms skyddade sfär, och precis som jag misstänkt, hade han en hel del intressanta saker att berätta.

  Sporter som golf, segling och skidåkning ligger honom nära till hjärtat och varje lov, så länge han kan minnas, har familjen åkt på semester till huset på Franska Rivieran eller lägenheten i Val'disére. Han själv har egentligen inte tillbringat så mycket tid hemma i Djursholm de senaste åren då han befunnit sig i de Värmländska skogarna på internatskolan Lundsberg sedan årskurs 7. I sextonårspresent fick han lagom till övningskörningen en splitterny BMW av föräldrarna, som han nu har hunnit byta ut två gånger. Hans umgängeskrets består mestadels av folk från Djursholm och övriga Danderyd, samt skolkamrater från Lundsberg. Genom skidåkningen har han även lärt känna ett par från Nacka och även Huddinge.

  Nästa år planerar han att läsa vid Uppsalas Universitet på juristlinjen, något som han drömt om sedan liten.

  Hans uppfattning om andra förorter utanför staden, så som Botkyrka och Tensta är ganska varierande. Men som så många andra har han fördomarna om brottslighet, att majoriteten av människorna är av utländskt etnicitet och det där råder allmänna oroligheter. Han har dock aldrig vistats på någon av ovannämnda platser, men uttalar sig försiktigt som sina tankar.

Innan jag lade på luren skrek den unga mannen " JAG ÄLSKAR ROSA SKJORTOR!"
Varför vet jag inte. Men jag tror att det har någonting att göra med ett bortträngt trauma i hans barndom.
Konstigt bara att han bar en blå den kvällen..

Tydligen är det vanligt att ha vandrande pinnar som sällskapsdjur i Djursholm eftersom man finner deras stela och slimmade kroppsbyggnad attraherande. Men jag vet inte. Jag har alltid föredragit päls. Jag skulle nog inte trivas i Djursholm.

image131
 


Kommentarer
Postat av: Niklas

HAHAHAHAHA FAN VA SKÖN XD

2008-05-13 @ 18:49:57
Postat av: Lisbeth

Jag instämmer verkligen! Grymt sa grisen

2008-05-13 @ 19:00:56
Postat av: Sonia

hahaha:D Jag är djupt tacksam Josefine! Efter denna fina gest från din sida så återstår bara en sak för mig att göra: Will you marry me?

2008-05-16 @ 16:54:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0